niedziela, 22 grudnia 2013

Pierniczki

Pierniczki 

Kilka dni temu moja koleżanka Ania wstawila w internecie zdjęcie z swoich pierniczków i postanowiłam, ze i ja w tym roku je upieke. Cel na sobote: moje wlasne, pierwsze pierniczki na prawdziwym miodzie gryczanym :) 
Źródło przepisu: http://www.mojewypieki.com/
Przepis sprawdzony, pierniczki przepyszne, gorąco polecam, jeszcze zdążycie je upiec przed świętami!

Składniki na 100 lub wiecej sztuk (zależnie od wielkości foremek- moje byly raczej małe typowe ciasteczkowe):
- 55dag mąki pszennej + odrobina do podsypywania podczas wałkowania ciasta
- 30dag miodu gryczanego lub innego 
- 10 dag cukru pudru
- 12 dag masła
- 1 jajko
- 2 łyżeczki sody oczyszczonej- ja dałam proszku do pieczenia zamiennie
- przyprawa do piernika- ok 60g- dałam 50g
- kakao bez cukru- dałam 2 łyżeczki

Miód podgrzać (jeśli jest skrystalizowany, jeśli płynny to nie trzeba) i wymieszac z roztopionym masłem oraz pozostałymi składnikami, wyrobić ciasto aż będzie jednolite. Ciasto mozna podzielic na kilka mniejszych czesci, zamknąc w worku by nie schło. Brać po kawałku ciasta, wałkowac i podsypywaćniewielką ilością mąki jeśli zajdzie potrzeba. Jeśli bedziemy trzymać się dokładnych proporcji z przepisu, ciasta praktycznie nie trzeba podsypywać mąką. U mnie się troszkę przyklejalo (pod koniec) do drewnianego wałka- rozglądnę się zatem za wałkiem silikonowym na przyszłość. 
Jeśli chcemy miec pierniczki na choinke, przed upieczeniem wycinamy np słomką otworki w pierniczkach. 
Pierniczki ukladamy na papierze do pieczenia w niewielkich odstepach (praktycznie wogole nie rosną) i pieczemy w temperaturze 180stC z termoobiegiem przez dokladnie 7 minut (pieczone wg autorki przez 8-10minut zaczęły mi się zbytnio zarumieniać i lekko przypalać).
W celu szybszego wystudzenia pierniczkow i zarazem zwolnienia blachy, polecam zsunąc papier do pieczenia razem z pierniczkami na kafelki podłogowe -zimne szybko ostudzą nasz wypiek :)
Pierniczki po upieczeniu są twarde, ale spokojnie, zębów na nich nie połamiemy. Myslę ze szybko zmiękna jeśli bedziemy je przechowywac w szczelnie zamkniętym pojemniku i gdy wsadzimy do niego 2-3 kawałki jabłka- pierniki powinny wtedy wchłonąc wilgoć z owocu i zrobić się bardziej miękkie. 
Pierniki mozemy zostawic "gołe" lub udekorowaje lukrem wyrabiając cukier puder z niewielką ilościa wody odpowiednio na rzadki lub gęsty lukier i od razu posypując odpowiednimi posypkami. Swoje pierniki ozdobilam lukrem malinowym używając wczesniej zrobionego soku malinowego, zmieszanego z cukrem pudrem, oraz gotowymi posypkami (ech, zapomnialam o wiórkach kokosowych które specjalnie do zdobienia kupiłam).

Poniżej moje piernikowe cuda :)


Chyba maksymalne wykorzystanie rozwalkowanego ciasta :))


 Przypalone miśki





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz